W czwartek 27 lutego przedstawiciele Stowarzyszenia Sady Grójeckie wzięli udział w konferencji inaugurującej projekt „Narodowe badanie konsumpcji owoców i warzyw”.
Jest to projekt zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli owoców w codziennej diecie.
Badanie ma na celu szczegółowe poznanie konsumentów, ich potrzeb i przyzwyczajeń. Jednocześnie niejako systemowo ma być wsparty proces informacji na temat zaleceń żywieniowych, a całej branży skupionej wokół produkcji owoców i warzyw umożliwić kontakt z konsumentami.
Stała edukacja i szeroko rozumiany dialog z konsumentem, powinny w dłuższej perspektywie przełożyć się na wzrost spożycia owoców i warzyw w codziennej diecie Polaków.
Owoce powinny stanowić połowę składników codziennej diety. Są bogatym źródłem witamin, minerałów, antyoksydantów. Wciąż jednak spożywamy ich zbyt mało. Aż 3/4 Polaków nie wie, ile owoców i warzyw powinni spożywać, jednocześnie twierdzą, że jedzą tyle, co trzeba.
Podczas spotkania swoje wystąpienie miała także Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor Biura Stowarzyszenie Sady Grójeckie. Przedstawiła ona stan aktualnej wiedzy na temat właściwości jabłek oraz ich szczególnych walorów. Jednocześnie przypomniała, że w ostatnich latach spadło spożycie jabłek, kosztem konsumpcji owoców południowych. A dwa małe jabłka dziennie to już optymalne dobowe spożycie owoców (ok 300 g). Jeżeli ilość spożywanych owoców przekracza 400 g dziennie, znacząco zmniejsza się ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe i choroby układu krążenia. Co więcej szklanka dobrego soku (najlepiej tłoczonego na zimno, bez dodatków cukru) może zastąpić 1 porcję owoców.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.